fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
MILJÖ OCH HÅLLBARHET

Livsmedelsföretagens hållbarhetskampanj "Eat a Swede" vinner Grand Prix i Cannes

Går det att producera högkvalitativ mat till 10 miljarder människor på ett hållbart sätt? Det var frågan som Livsmedelsföretagen ville väcka med kampanjen ”Eat a Swede”. Igår belönades kampanjen med reklamvärldens högsta utmärkelse, en Grand Prix i Cannes Lions.

Cannes Lions är världens mest prestigefyllda reklamtävling. Juryordföranden Maria Garrido berättade under presskonferensen i Cannes att juryn i sitt arbete la extra värde vid tre områden: värde för kunden, värde för mottagarna och kreativ excellens. Tre områden där ”Eat a Swede” enligt juryn levererade till fullo och därmed belönades med den högsta utmärkelsen, Grand Prix.

– Kampanjen kommer inte från den typ av bolag som traditionellt producerar prisbelönad reklam. Det är inte Coca-Cola, Nike eller Burger King. Det är branschorganisationen för de svenska livsmedelsproducenterna. Det är ett bevis på att alla, så länge de vågar, kan göra kommunikation av absolut världsklass, säger Garrido.

I den 18 minuter långa filmen ”Eat a Swede” får tittaren följa den fiktiva karaktären Erik Karlsson, en forskare och entreprenör som drivs av en vision om att producera och sälja kött framodlat på celler från svenskar. I en av scenerna försöker Erik övertyga Alexander Skarsgård att donera celler för odling. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten eataswede.com med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion. Filmen och kampanjen lanserades globalt i november 2021.

– Den globala livsmedelsproduktionen står inför ett stort antal svåra utmaningar, inte minst inom hållbarhetsområdet. Den svenska livsmedelsindustrin har några av svaren men inte alla. Vi behöver fler unga, smarta, drivna personer som vill jobba med att utveckla framtidens livsmedel, och det är framförallt dem vi vill nå med Eat a Swede. För att tränga igenom bruset visste vi att vi måste tänja på gränserna rejält och det uppdraget löste vår samarbetspartner McCann Stockholm med bravur. Världens bästa mat förtjänar världens bästa reklam, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.

Utöver grand prix har ”Eat a Swede” även vunnit två silverlejon i Cannes Lions. Reklamtävlingen pågår veckan ut och kampanjen har chans på ytterligare priser.

Se filmen här

Läs även

Jimmy Sandell Kommunikations- och näringspolitisk chef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningen och den näringspolitiska avdelningen och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event och public affairs-arbete. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.