fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
LIVSMEDELSFÖRETAGENS STORA JULMATSUNDERSÖKNING

Nu är det julbord igen – vaccinerade svenskar längtar efter jul med vänner och släkt

Coronavaccinet har rört om i julgrytan. I år kommer 38 % av svenskarna äta julbord ute och 30 % planerar att fira jul med andra än närmaste familjen, en kraftig ökning jämfört med 2020. Och på julbordet vill man ha svenskproducerad julskinka, julmust och ris à la Malta, allt enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning. Nu kan du dessutom se pressträffen i efterhand!

Med exakt en månad kvar till julafton är det hög tid att komma i julstämning. På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1473 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Undersökningen presenterades hos The Absolut Company den 23 november och träffen kan nu ses i efterhand. Några utdrag:

  • Det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad och av extra hög kvalitet. Minst viktigt är att den är nyttig.
  • Favoriträtterna på julbordet är julskinka (28%), Jansson (15%) och sill (10%).
  • Efter att ha minskat i popularitet några år så vänder julskinkans formkurva uppåt igen, från 25% (2020) till 28% (2021).
  • Julbordet ska helst domineras av kött och chark, med fisk- och skaldjur på en avlägsen andraplats.
  • På frågan om man serverar något oväntat på julbordet svarar svenskarna bl.a. kålrotslåda, kalkon, grisfötter och kroppkakor.

Här hittar du Livsmedelsföretagens julundersökning 2021

Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, och Sara Sundquist, hållbarhetsansvarig Livsmedelsföretagen

– I alla undersökningar vi gjort de senaste 4–5 åren så har svenskproducerat hamnat i topp. Och när man köper svenskt får man hög kvalitet på köpet. Det här gäller ju inte minst kött och chark som svenskarna tycker är extra viktigt under julen. Svenska köttproducenter arbetar hårdare än någon annan med både djurvälfärd och hållbarhet, och det är uppenbart att deras ansträngningar går hem hos konsumenterna, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

  • Den överlägset populäraste drycken till julmaten är julmust, följt av julöl, vatten och snaps.
  • Snaps är en generationsfråga. 43% av alla över 65 år vill ha snaps till julmaten, men bara 26% av 18–39 åringarna.
  • Favoritefterrätt/julgodis är fortfarande ris à la Malta (16%), men knäck (12%) och lussebullar (12%) ökar och närmar sig toppen.

Svenska producenter förnyar julmaten

På en pressträff den 23 november (som nu kan ses i efterhand) hos The Absolut Company presenterade Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell årets julmatsundersökning tillsammans med Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman. På träffen visade man även upp ett 60-tal nya julprodukter från Livsmedelsföretagens medlemmar, till exempel Julglass med pepparkakscrumble från Annas Pepparkakor, Edwards honungsjulskinka från Bröderna Nilsson, Juleskum Äpple & Kanel från Cloetta, Dumle Polka Mint från Fazer, Smoky vegetarisk pastej från Huj Food, Årets julsill Krabba & Majs från Klädesholmen, Thörnströms revben med glaze från Signal & Andersson, Apple & Cinnamon Brown Ale från Spendrups, med mera.

Här hittar du årets nya julprodukter

Paula Eriksson, VP Corporate Affairs & Communications på The Absolut Company, presenterar Åhus Akvavit Midvinter

– Julbordet är en skön mix av tradition och förnyelse, och svenska livsmedelsproducenter är väldigt kreativa när det gäller att uppdatera julmaten med nya smaker, ingredienser och råvaror. Det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill, säger Björn Hellman.

Julbordets återkomst

Men var vill vi äta julmaten, och med vem? I och med coronavaccinet har mycket förändrats jämfört med 2020 när pandemin fortfarande hade ett fast grepp om samhället.

  • 38% av svenskarna kommer äta julbord på restaurang med kollegor eller släkt i år, jämfört med 7% 2020.
  • 30% planerar att fira jul med andra än närmsta familjen, jämfört med 16% 2020.

– Det här är glädjande för restaurangbranschen som ju har drabbats extra svårt av pandemin. Men det är också goda nyheter för många av våra mindre medlemsföretag, till exempel lokala bryggerier, bagerier, konditorier och charkuterister, som ofta levererar just till restauranger. För många av våra medlemmar är julen den viktigaste tiden på året ur ett ekonomiskt perspektiv, och det är nu man bygger upp sina marginaler för nästa år, säger Björn Hellman.

Fler kommer beställa hem julmaten i år

Jimmy Sandell, Livsmedelsföretagens kommunikationschef

Vaccinet har även påverkat hur vi handlar vår julmat.

  • För att minska risken för smitta anger 34% att de kommer handla julmaten när det är färre människor i butiken. 2020 var den siffran 50%.
  • 51% säger att de kommer handla precis som vanligt i år, jämfört med 30% 2020.
  • Samtidigt ökar antalet som kommer att beställa hem julmaten. I år kommer 8% beställa hela eller delar av julmaten, jämfört med 5% 2020.

– Coronapandemin har bidragit till ett digitalt grodhopp som många av oss märkt av med teamsmöten och digitala event. Men det har också skyndat på matkonsumtionstrender som länge legat och bubblat, som att beställa hem rätter till julbordet och att handla mat på nätet. Det här är en intressant utveckling och en möjlighet för livsmedelsföretag att komma närmare konsumenterna och runda dagligvaruhandeln, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef Livsmedelsföretagen.

Här hittar du Livsmedelsföretagens julundersökning 2021

Dokument

Relaterade länkar

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy