Seminarium: Debatten om matpriserna – varför blev den så populistisk?

De politiska utspelen och den mediala debatten kring de ökande matpriserna har präglats av populism, faktaresistens och jakt på syndabockar. Samtidigt har de politiska förslagen om hur det kan bli enklare och billigare att producera livsmedel lyst med sin frånvaro. Varför blev det så här och hur kan vi få en mer konstruktiv debatt framåt? Varmt välkommen till Livsmedelsföretagens seminarium i Almedalen den 29 juni kl 13.30-14.30.

Sedan 2021 har den svenska livsmedelskedjan drabbats av den mest extrema kostnadskrisen i modern tid, driven av externa faktorer utanför företagens kontroll. Trots upprepade varningar från Livsmedelsföretagen och andra aktörer i kedjan var det länge tyst från politiskt håll. Men när matpriserna började öka sommaren 2022 blev det annat ljud i skällan. Ledande politiker och beslutsfattare har krävt prisregleringar och priskommissioner, kallat upp dagligvaruhandeln på samtal och uppmanat till lågprisjakt och ”press” på svenska matproducenter. Tonen i media har stundtals varit hätsk. På Aftonbladets ledarsida kunde man i november 2022 läsa rubriken ”Vilken maffia sätter priserna på maten?”. Våren 2023 började politikerna prata om ”hungrande barn” och föräldrar som ”inte kunde sätta mat på bordet”. Retoriken skruvades upp ytterligare.

Varför blev debatten om matpriserna så skev? Vilka konsekvenser får det när stora delar av en samhällsviktig bransch utmålas som girig av ledande politiker och opinionsbildare? Får man säga vad som helst i jakten på opinionspoäng? Vilka perspektiv har dominerat den mediala bevakningen? Varför har det under hela den här kostnadskrisen inte kommit ett enda politiskt förslag på hur det kan bli enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige? Politiker och myndighetschefer har uppmanat svenskarna att köpa billigare importerad mat – hur går detta ihop med det nationella målet att öka den svenska livsmedelsproduktionen? Och viktigast av allt: hur kan vi få mer konstruktiva och faktabaserade diskussioner inför kommande kriser?

Allt detta och mer kommer vi att resonera kring med några av Sveriges vassaste tänkare inom journalistik, politik och opinionsbildning. Dessutom kommer Demoskop att presentera en rykande färsk undersökning om svenskarnas syn på matpriserna och livsmedelskedjan. Varmt välkommen till Livsmedelsföretagens seminarium i S:t Clemens kyrkoruin den 29 juni kl. 13.30!

Medverkande

  • Patrik Kronqvist, Politisk redaktör, Expressen
  • Stefan Stern, Tidigare statssekreterare och bitr. partisekreterare (S), Senior Advisor till Nordstjernan och Wallenberg Foundations AB
  • Karin Nelsson, Vd, Demoskop
  • Jörgen Huitfeldt, Chefredaktör, Kvartal
  • Carl Eckerdal, Chefekonom, Livsmedelsföretagen
  • Karin Brynell, Vd, Svensk Dagligvaruhandel

Moderator: Daniel Emilson, Press- och mediechef, Livsmedelsföretagen

Tid och plats

  • 29 juni kl. 13.30-14.30
  • S:t Clemens kyrkoruin, S:t Klemensgatan 6, Visby

Länk till seminariet i det officiella Almedalen-programmet