Senaste nytt
Är vi på väg ut ur lågkonjunkturen? För första gången sedan 2021 är priset på julmaten mindre viktigt än att den är från Sverige och av hög kvalitet. Julskinkans nedåtgående trend är bruten, 1 av 3 AI-användare kommer ta hjälp av chatbotar för att planera julfirandet och 9 av 10 svenskar har sill på julbordet. Detta är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.
Nu kan du söka stöd från EU:s innovationsfond för projekt som minskar växtgasutsläpp
EU:s Innovationsfond öppnar en ny utlysningsomgång den 3 december 2025 med fokus på projekt för dekarbonisering och innovation inom industriell processvärme och vätgasproduktion. Programmet finansieras via EU:s utsläppshandelssystem och erbjuder stöd för projekt som minskar växthusgasutsläpp. Företag kan även få hjälp med ansökan via EU SME Support.
Är du Livsmedelsföretagens nästa styrelseledamot?
Som ledamot i Livsmedelsföretagens styrelse är du med och förbättrar förutsättningarna och formar framtiden för Sveriges tredje största och i särklass godaste industri. Nominera dig själv eller andra kandidater till vår valberedning senast den 12 januari 2026.
Svenska livsmedelsproducenter kläms åt mellan handeln och politiken
Köpkraften ökar men de svenska livsmedelsproducenternas försäljning fortsätter minska. Inför den kommande matmomssänkningen har handeln och regeringen gjort klart att man inte kommer acceptera höjda priser, samtidigt som producentledets kostnader för bland annat förpacknings-, nedskräpnings- och elnätsavgifter ökar dramatiskt. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2025.
Livsmedelsföretagen i media
Branschen lamslagen – hälften tvingas dra ned på anställda: ”En skärseld”
Kostnaderna fortsätter att öka för de svenska livsmedelsföretagen. Nu väntas nära häften dra ned på personal för att klara pressen. ”Vi har aldrig varit med om en liknande situation”, säger Magnus Nilsson, vd på den norrländska matproducenten Nyhléns Hugosons, till TN.
Sluta svartmåla våra matföretag, politiker
Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.
Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel
I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.
Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga
Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”
Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Pressrum
I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.
Presskontakt
Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.
Snabba fakta om livsmedelsindustrin
- Sveriges tredje största industrigren
- Omsätter 200 miljarder kr om året
- Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
- Exporterar för 65 miljarder kr om året
- Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck