Turism och mat borde hänga ihop mer

Turism och mat glider ihop allt mer. Ska man marknadsföra en region eller en ort är det numera helt självklart att inte enbart marknadsföra bygdens sevärdheter utan också dess viner, öl, ostar och korvar samtidigt. På Internationale Grüne Woche i Berlin, en av världens största konsumentmässor för mat och dryck, var detta väldigt tydligt.


Grüne Woche är inte platsen där man ser de senaste trenderna i matvärlden – snarare tvärtom. I de gigantiska utställningshallarna presenterar sig länder och tyska delstater med drycker och mat. Fokus ligger på tradition, inte innovation. Schweizarna bjuder så klart på ostfondue och choklad. Bayern har byggt om sin mässhall till en enorm ölhall, med alla upptänkliga specialiteter som serveras av personal i folkdräkt. Till och med lilleputtlandet Liechtenstein har en rejält tilltagen utställningsmonter. Publiken är blandad: skolbarn, pensionärer och nyfikna, matintresserade människor. Ungefär en halv miljon besökare kommer varje år till Grüne Woche. Det är inte bara färdiga matprodukter som visas – också lantbruket får en stor roll. Här visas till exempel i en hall hur det ser ut på en bondgård – komplett med levande kor, mjölkningsrobot och bonde på plats.

Att mat och turism också kan användas i propagandakriget blir tydligt när länder från Europas oroshärdar deltar. I Ukrainas hall kan man smaka piroger från Donetsk, alltså det område i östra Ukraina som ryssvänliga separatister kontrollerar. Två hallar bort ligger Rysslands mycket påkostade hall och tatarstanska specialiteter serveras, tillsammans med vin från Krim, som ju enligt Ryssland är en del av landet. Allt detta  görs samtidigt som Ryssland har infört importstopp mot en stor del av livsmedlen från EU.

Framför allt kan man se Grüne Woche som en manifestation av att det börjar bli svårt att skilja på marknadsföring av regioner och dess mat och dryck. Den bayerska mjölk- och ostorganisationens personal delar inte bara ut ost, utan också kartor över vackra vandringsleder. I Norges monter av ljust trä serveras sashimi av norsk fisk, samtidigt som man informeras om båtturer i fjordar.

Nordiska länder 

Några svenska regioner har lyckats väl med att marknadsföra sig som resmål för matintresserade. Jämtland, Gotland och Skåne är tre exempel. Men det är ändå svårt att släppa känslan av att Sverige, trots flera års arbete med t ex Matlandet, ligger efter många europeiska länder. Sverige lyser med sin frånvaro på Grüne Woche och missar därmed chansen att marknadsföra svensk gastronomi och matturism. Samtidigt gör flera av våra grannländer i Norden succé bland mässbesökarna i Berlin. I ett land där gårdsförsäljning av alkohol är förbjudet finns inte heller samma förutsättningar för att gifta samman turism- och matvärlden. Att som besökare hänvisas till en statlig monopolbutik, kanske några mil bort, för att köpa traktens drycker i stället för den gård man befinner sig på, skulle uppfattas som mycket märkligt av de flesta besökare på Grüne Woche. Oavsett frågan om tillåtandet av gårdsförsäljning av alkohol i Sverige så är Grüne Woche ett tillfälle att marknadsföra Sverige och svensk mat som i fortsättningen inte bör missas.