Chefekonom om Anderssons matutspel: ”Djup okunskap”

Statsminister Magdalena Andersson (S) oroar sig för att matleverantörer passar på att höja priserna. Men uttalandet möter nu hård kritik. ”Det tyder på en djup okunskap om hur marknaden fungerar”, säger Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen, till P1 Morgon.

Under Aftonbladets partiledardebatt på tisdagskvällen oroade sig statsminister Magdalena Andersson (S) för att svenska matdistributörer nu passar på att höja priserna, skriver Tidningen Näringslivet. 

– Vi märker högre matpriser, då måste det vara någon som skär emellan. Det här behöver vi ha koll på, att det inte skärs emellan av matdistributörerna, sa statsministern under en debatt om jordbruket.

Men Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen, är mycket kritisk mot uttalandet.

– Ja, jag hörde det och studsade väldigt på det. Det tyder på en djup okunskap om hur marknaden fungerar. Det är en intensiv konkurrens i förädlingsledet globalt. Europa har trehundratusen livsmedelsproducenter som tävlar om konsumenternas uppmärksamhet. Är det något företag som passar på att höja sina marginaler omotiverat då blir de utkonkurrerade och tappar volymer, helt enkelt, säger han till P1 Morgon.

Utifrån ett leverantörsperspektiv är det inte så att det i en kris passas på att höja marginaler och procentuellt sett ligger det mellan jordbruksled och förädlingsled på ungefär samma nivåer, betonar Carl Eckerdal.

Här kan du läsa hela artikeln. 

Carl Eckerdal

Chefekonom
Skicka e-post till Carl
08-762 61 96, 070-497 11 98