fbpx
Hoppa till innehåll

Nyhetsrum

Pressmeddelanden, undersökningar, webbinarier, podcasten Feeder och webbserien Halloj kylskåpet – i nyhetsrummet hittar du både senaste nytt och många av våra egna produktioner.

Senaste nytt

Livsmedelsstrategi 2.0 på agendan för Livsmedelspolitiska rådets första möte

Regeringens nyinrättade Livsmedelspolitiska råd, ett initiativ av Livsmedelsföretagen, hade sitt första möte den 13 mars under ledning av landsbygdsminister Peter Kullgren. Rådet består till stor del av ledande företrädare för Sveriges största livsmedelsproducenter och har som syfte att bistå regeringen i arbetet med utformningen av en uppdaterad livsmedelsstrategi.

”Fler svenska företag borde ta möjligheten på exportmarknaden”

Landsbygdsminister Peter Kullgren är nyss hemkommen från Japan. Tillsammans med Livsmedelsföretagen och svenska livsmedelsproducenter har han träffat japanska ministrar, besökt Asiens största livsmedelsmässa Foodex och marknadsfört Sveriges fantastiska utbud av mat och dryck. Vi fick en snabb intervju med ministern om resan och hans kommande arbete.

Förhandlingschefen informerar: Förläggning av årets semester

Nu i mars månad är det dags för arbetsgivare att se över förläggningen av kommande sommarsemestrar. Livsmedelsföretagens förhandlingschef Henrik van Rijswijk går här igenom hur det på många sätt snåriga regelverket kring semesterförläggning ser ut.
Visa fler

Livsmedelsföretagen i media

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker

Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel

I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga

Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”

Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Visa fler

Pressrum

I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.

Presskontakt

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60

Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

Snabba fakta om livsmedels­industrin

  • Sveriges tredje största industrigren
  • Omsätter 200 miljarder kr om året
  • Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
  • Exporterar för 65 miljarder kr om året
  • Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck
Hemkunskap på ett nytt sätt

Hemkunskapspodden Feeder

Feeder är ett läromedel i poddformat. Syftet med podden är att sprida kunskap om mat och dryck och stimulera till spännande samtal. Lättillgängligt och utifrån läroplan.