Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward

Julskinkan fortsatt i topp – men hur länge till?

Skinka och köttbullar tappar i popularitet bland julbordets klassiska rätter. Intresset för lax och gröna rätter ökar. Det visar Livsmedelsföretagens undersökning av svenskarnas favoriter på julbordet.

Livsmedelsföretagens rapport om svenskarnas favoriträtter på julbordet visar att julskinkan fortfarande ligger i topp, men att den fortsätter tappa i popularitet. För tre år sedan svarade 35 procent att skinkan är storfavorit. I år är den det bland 28 procent. Samtidigt blir vegetariska rätter allt vanligare. På frågan om man serverar några oväntade rätter som normalt inte finns på julbordet var vegetariska alternativ de vanligaste svaren.

– Julen är en traditionstyngd mathögtid där äldre generationer ofta ansvarar för matlagningen. Det är inte på julbordet man hittar nya mattrender. Därför är det extra intressant att vi nu även kan skönja den utveckling som vi ser totalt, nämligen att flera grupper väljer att minska sin köttkonsumtion och försöker äta mer vegetariskt, säger Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen.

För första gången har Livsmedelsföretagen även ställt en fråga om matsvinn, och om man gör något för att hålla nere den mängd mat som slängs efter julborden. De vanligaste är att man äter rester under de kommande dagarna. Men man vidtar även andra åtgärder för att minska svinnet, som att servera färre rätter på julbordet och att minska mängden som serveras.

Här är de tio mest populära rätterna på årets julbord. Inom parentes anges hur många procent av de tillfrågade som uppgett att rätten är en favorit.

  1. Julskinka (28%)
  2. Janssons frestelse (16%)
  3. Sill (12%)
  4. Lax (8%)
  5. Julmust (4%)
  6. Grönkål (4%)
  7. Revbensspjäll (3%)
  8. Köttbullar (3%)
  9. Lutfisk (3%)
  10. Ål (2%)

Fakta om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Målgruppen för undersökningen var svensk allmänhet. 1 002 intervjuer genomfördes under perioden 15-16 november 2016  i Demoskops riksrepresentativa webbpanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via telefon dvs. en så kallad slumpmässig rekrytering. Resultatet har vägts med avseende på kön, ålder och parti i senaste riksdagsval.

Dokument

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också Livsmedelsföretagens representant i Livsmedelsstiftelsens styrelse. Jimmy är dessutom kommunikationsansvarig för Industrirådet som är det partsgemensamma samarbetet mellan arbetsgivare och fack inom industrin. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.