Julskinkan fortsatt i topp – men hur länge till?

Skinka och köttbullar tappar i popularitet bland julbordets klassiska rätter. Intresset för lax och gröna rätter ökar. Det visar Livsmedelsföretagens undersökning av svenskarnas favoriter på julbordet.

Livsmedelsföretagens rapport om svenskarnas favoriträtter på julbordet visar att julskinkan fortfarande ligger i topp, men att den fortsätter tappa i popularitet. För tre år sedan svarade 35 procent att skinkan är storfavorit. I år är den det bland 28 procent. Samtidigt blir vegetariska rätter allt vanligare. På frågan om man serverar några oväntade rätter som normalt inte finns på julbordet var vegetariska alternativ de vanligaste svaren.

– Julen är en traditionstyngd mathögtid där äldre generationer ofta ansvarar för matlagningen. Det är inte på julbordet man hittar nya mattrender. Därför är det extra intressant att vi nu även kan skönja den utveckling som vi ser totalt, nämligen att flera grupper väljer att minska sin köttkonsumtion och försöker äta mer vegetariskt, säger Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen.

För första gången har Livsmedelsföretagen även ställt en fråga om matsvinn, och om man gör något för att hålla nere den mängd mat som slängs efter julborden. De vanligaste är att man äter rester under de kommande dagarna. Men man vidtar även andra åtgärder för att minska svinnet, som att servera färre rätter på julbordet och att minska mängden som serveras.

Här är de tio mest populära rätterna på årets julbord. Inom parentes anges hur många procent av de tillfrågade som uppgett att rätten är en favorit.

  1. Julskinka (28%)
  2. Janssons frestelse (16%)
  3. Sill (12%)
  4. Lax (8%)
  5. Julmust (4%)
  6. Grönkål (4%)
  7. Revbensspjäll (3%)
  8. Köttbullar (3%)
  9. Lutfisk (3%)
  10. Ål (2%)

Fakta om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Målgruppen för undersökningen var svensk allmänhet. 1 002 intervjuer genomfördes under perioden 15-16 november 2016  i Demoskops riksrepresentativa webbpanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via telefon dvs. en så kallad slumpmässig rekrytering. Resultatet har vägts med avseende på kön, ålder och parti i senaste riksdagsval.

Jimmy Sandell

Kommunikations- och näringspolitisk chef
Skicka e-post till Jimmy
08-762 65 02, 073-355 06 07