fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
MAT OCH HÄLSA

Journalistseminarium: Varför är det så svårt att veta vad jag ska äta?

Om du är journalist/skribent och skriver om mat och hälsa är du varmt välkommen till ett faktaspäckat frukostmöte den 20 november. Etnologen Malin Haawind kommer att prata om svenskarnas unika förhållningssätt till mat, professor Rikard Landberg presenterar de senaste rönen inom individanpassad kost och Elisabet Rytter, doktor i nutrition, förklarar hur man vetenskapligt ska värdera nya kost- och hälsostudier.

Sverige är ett av världens mest individualistiska länder, och svenskarna är oerhört snabba på att anamma nya mat- och hälsotrender och dieter. Tidigare har de populäraste dieterna fokuserat på viktnedgång men nu ser vi att fokus flyttas från kalorier och fett till vitaminer och andra nyttiga näringsämnen. Idag pratas det också mycket om sk clean eating, antiinflammatoriska livsmedel, oprocessad mat och veganska alternativ. Vi vill ha en individanpassad och personligt utformad kost som får oss att leva längre och bättre. Vad ligger bakom det här trendskiftet? Vad är det som gör att vi svenskar är så snabba med att hoppa på det senaste? Vad säger forskningen om de nya modedieterna och den individanpassade kosten?

Anmäl dig här

Svenskarna och maten, individanpassad kost och vetenskaplig värdering

På vårt seminarium den 20 november kommer vi att borra ner oss i de här spännande frågorna från lite olika vinklar med hjälp av tre experter.

Seminariet inleds med ett samtal med etnologen och författaren Malin Haawind, som bl.a. har skrivit boken ”Ät din jävel – om matglädje, dödsångest, vitlök och smör”. Malin kommer att prata om hur vi svenskar har ett nästan unikt förhållningssätt till mat och dryck. Så här beskriver Malin det själv: ”Jag talar om matglädje och ren och skär livslust men också om hälsohetsen och skräcken över att inte dricka tillräckligt mycket vetegrässhots. Och så handlar det om hur vi kan bygga identitet med hjälp av en särskild sorts oliver och om hur vår syn på mat har ändrats över tid.” Malin medverkar även i SVT-programmet ”Gud så gott” som du kan se på SVT Play.

Därefter kommer vi få lyssna på Rikard Landberg, professor i Food and Health på Chalmers. Rikard och hans forskningsgrupp studerar matens och specifika livsmedelskomponenters effekter på hälsa och sjukdomsrisk i observations-, interventionsstudier och i olika modellsystem. På seminariet kommer Rikard att gå igenom den samlade forskningen kring individanpassad kost. Han kommer även att berätta om ett nytt projekt på Chalmers där forskarna undersöker hur kemiska fingeravtryck kan lära oss mer om den individanpassade kosten.

Tack vare duktiga och hängivna forskare världen över nås vi hela tiden av nya, spännande forskningsresultat. Men hur ska man tolka de nya studierna? Ska man lita på den senaste studien eller på de 100 föregående? Seminariet kommer att avslutas av Elisabet Rytter, medicine doktor i nutrition och forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, som ska berätta hur hon bedömer om en studie är relevant och varför det är viktigt att sätta enskilda studier i ett större vetenskapligt sammanhang.

Tid och plats

Tid: 20 november 09.00-10.00. Frukost serveras från kl 08.30.

Plats: A House, Östermalmsgatan 26A, Stockholm (Gamla Arkitekturskolan)

Anmälan

Anmäl dig via den här länken.

Föranmälan krävs. OBS! Begränsat med platser.

Efter seminariet finns det möjlighet att intervjua talarna. Hör gärna av dig i förväg till Livsmedelsföretagens presschef Daniel Emilson om du är intresserad.

Dokument

Relaterade länkar

Daniel Emilson Press- och mediechef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy