fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
HANDEL | NÄRINGSPOLITIK | INNOVATION

Oligopolsituationen på svensk dagligvarumarknad granskas

Tre aktörer kontrollerar över 90 procent av den svenska dagligvarumarknaden. Och den allra största aktörens marknadsandel överstiger halva den totala marknaden. Hur påverkar detta egentligen marknaden och dess leverantörer? Detta granskas just nu av Dagens Nyheter.

Att det är svårt att hålla en sund relation på en marknad där ett fåtal stora aktörer har väldigt mycket makt är ingen nyhet. Att det följer många risker med att en kund står för en mycket stor del av enskilda mindre leverantörers totala försäljning likaså. Men hur påverkar den mycket koncentrerade svenska dagligvaruhandel egentligen den övriga livsmedelskedjan? Läs artiklarna i sin helhet nedan!

OBS, artiklarna från Dagens Nyheter är endast öppna för prenumeranter.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy