Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Yrke: Brand Team Manager

Cornelia Grimshorn är Brand Team Manager på Orkla. I den rollen är hon dels varumärkesansvarig för Anamma, företagets veganska varumärke med produkter som färs, korv och pizzor helt gjorda på växtbaserade råvaror, och dels ledare för ett marknadsföringsteam som fokuserar på att ytterligare öka förekomsten av växtbaserad mat i svenska hem.

Varför är det härligt att jobba med livsmedel?

Mat är glädje! Jag har faktiskt tänkt mycket på den här frågan. Just när man jobbar med marknadsföring kan man jobba med en mängd olika produktkategorier – jag jobbar med en som alla har en relation till. Det tycker jag är häftigt. Du kan prata om mat med alla. Och utifrån ett marknadsföringsperspektiv kan du fånga insikter från alla – varje middag är ett researchprojekt. När man jobbar med stora, välkända varumärken som man gör när man jobbar på Orkla vet man dessutom att man påverkar en stor del av befolkningen genom sitt jobb. Vi påverkar vad människor äter i praktiken, vilket är skitcoolt.

“Jag kan sitta på en filminspelning en dag, i provsmakningen en annan och göra research en tredje.”

Vilka tre saker gillar du mest med ditt jobb?

Ett. Mitt jobb gör gott. Det finns en samhällsvinst med det jag jobbar med då mitt fokus är att få fler i Sverige att välja växtbaserat. Det älskar jag verkligen; att veta att jag gör skillnad! Två. Variationen. Jag gör verkligen allt mellan himmel och jord i mitt jobb. Jag kan sitta på en filminspelning en dag, i provsmakningen en annan och göra research en tredje. Det finns verkligen ingen risk för att bli uttråkad i den här rollen. Tre. Mina kollegor. Jag jobbar med väldigt många fina sympatiska människor som gör mig glad!

Vilka egenskaper är viktigast för att vara bra på ditt jobb?

Det absolut viktigaste är att kunna jonglera många bollar i luften samtidigt. Vi är en stor koncern med ett högt tempo och man har väldigt många olika kontaktytor varje dag. Det gäller att snabbt kunna skifta fokus från ett möte till ett annat, men också att kunna ta på sig olika hattar för olika frågor. Som Brand Manager och produktchef är det viktigt att kunna lite om mycket och kunna hantera många saker samtidigt. Det i sin tur gör att man måste vara nyfiken och vetgirig och vilja förstå olika perspektiv och olika delar i näringskedjan. Och sist men inte minst: vara lösningsorienterad. Det händer saker varje dag som inte går att planera för. Och då gäller det att tänka positivt och snabbt hitta nya lösningar och nya vägar framåt.

Beskriv en extra bra dag på jobbet, vad händer då?

En dag i min roll innehåller så många olika saker. Men jag älskar våra trenddagar som vi har varje år på Orkla. Då får vi sitta och lyssna på trendanalytiker och andra inspirerande näringslivspersoner som delar med sig av sina spaningar och hypoteser om framtiden. Det är väldigt spännande. Men som reklamjunkie så tycker jag att det är världens roligaste att få vara med på filminspelningar. Det är så att man får nypa sig i armen, det är helt surrealistiskt att man får sitta och diskutera repliker med regissörsproffs som Måns och Felix Herngren.

Vad uppskattar du mest hos dina kollegor?

Att de är sympatiska och ödmjuka i sitt sätt att vara. Det finns inga vassa armbågar på Orkla, utan alla är genuint hjälpsamma och trevliga, även om de är jätteambitiösa samtidigt. Just den kulturen är nog det jag uppskattar mest med att jobba på Orkla.

Hur hamnade du i den här positionen?

Jag läste ekonomi med inriktning mot företagsekonomi och marknadsföring. Min master var också inriktad mot marknadsföring ihop med globalisering och konsumentinsikter. Sen gjorde jag en kort praktik på Cloetta innan jag var klar med mina studier och det var då jag insåg att livsmedel var väldigt spännande. Sedan såg jag en annons direkt efter min examen och sökte och fick jobb på Orkla. Jag började som Junior Brand Manager och sen blev jag Brand Manager och nu är jag Brand Team Manager.

Vilken typ av utbildning och erfarenhet är bra att ha för att jobba med det du gör?

Jag tror att utgångspunkten är att man behöver ha någon form av civilekonomutbildning, gärna i kombination med kreativa kurser, som marknadsföring, kommunikation eller design. Sen egentligen all typ av arbetslivserfarenhet som tränar dig i kreativ lösningsförmåga, stresshantering, och att klara projektledning av många saker samtidigt.

Vad är dina bästa tips till en ung person som är intresserad av att jobba med det du gör?

Mitt bästa tips är att verkligen se till att få praktik medan man pluggar. Alternativt att skriva sitt exjobb på ett större företag inom livsmedelsindustrin som man tycker är spännande. Då får man både en känsla för branschen samtidigt som man får värdefull erfarenhet till sin CV. Att jobba extra för att få arbetslivserfarenhet i allmänhet tror jag är viktigare än att ha toppbetyg i alla ämnen. Våga också vara framfusig och kontakta företag direkt – för tyvärr är det ganska sällan som juniora tjänster dyker upp på LinkedIn. Det är skillnad när man har jobbat ett tag, men just när man ska komma in i branschen så tror jag att det är bra om man ligger på och vågar ta kontakt.

Vilken är din favoritprodukt ur ert sortiment?

Utan tvekan Anammas Formbara Färs, som är en vegansk färs av sojaprotein, som jag tycker är godare än kött och mycket bättre för planeten. Men sen så har jag alltid Felix äppelmos i kylen som är perfekt till frukostgröten på morgonen.

Yrke: Brand Barista
”Dels är kaffe väldigt levande, vi laborerar mycket med olika smaker och hantverket i sig är ju fantastiskt”
Yrke: Produkt- och processutvecklare
”Att få stå och känna på smeten och titta på köttet och väga upp kryddorna själv och verkligen göra det hands on – det gillar jag”
Yrke: Fältsäljare
”Jag älskar kundrelationerna, men sälj är också en lagsport och det är ju härligt när det går bra för kollegorna – det ger mig energi”
Yrke: Produktionsledare
”Mitt bästa tips till någon som vill bli produktionsledare är att spendera mycket tid i produktionen med medarbetarna för att lära sig så mycket som möjligt”
Yrke: Lagerchef
”Om du jobbar med logistik inom livsmedelsbranschen så spelar du med helt andra spelregler än i vilken annan bransch som helst”
Yrke: Kvalitetsingenjör
”Som kvalitetsingenjör har man många olika uppdrag och får vara med på det mesta som händer”
Yrke: Projektledare
”Det är minst lika viktigt att kunna sätta på sig stövlarna och gå ut i stallarna hos våra leverantörer som att sitta i möten med forskare och ta fram nya mätmetoder för våra miljöområden”
Yrke: Chief Creative Officer
”To work in a business that is constantly reinventing itself, finding new ways to surprise and delight consumers – that’s pretty rewarding”

Ekonomi och konjunktur

Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren och en hörnsten i den svenska ekonomin. Här hittar du vår chefekonom Carl Eckerdals kvartalsvisa konjunkturbrev tillsammans med fakta och statistik över den svenska livsmedelsindustrin.

Vi finns i hela Sverige

Livsmedelsindustrin är en av Sveriges mest geografiskt spridda industrier, med företag från Visby till Uddevalla och från Ystad till Haparanda. På många platser runtom i landet är industrin den största arbetsgivaren och bidrar till att hålla hela Sverige levande.

Vi arbetar med livsmedel

I Sverige sysselsätter livsmedelsindustrin nästan 55 000 personer, varav många är unga och/eller med utländsk bakgrund. Här hittar du intervjuer med personer som arbetar med livsmedel, fakta om vem som arbetar inom industrin och länkar till utbildningar och jobbsatsningar.

En framtidsindustri

Vi står inför en rad stora globala utmaningar; som klimatförändringar, en försämrad folkhälsa och en växande befolkning. Livsmedelsindustrin har både ett ansvar och en möjlighet att påverka utvecklingen i en positiv riktning. Ett engagerat hållbarhetsarbete och satsningar på forskning och innovation är avgörande i den här viktiga framtidsindustrin.

Om krisen kommer

Även under den mest intensiva fasen av coronapandemin uppstod det aldrig någon matbrist. Produktionen av livsmedel fortsatte. Men vad händer vid en ännu större kris?

Behövs vi?

Måste vi ha en inhemsk produktion av mat och dryck? Svaret på den frågan beror helt och hållet på vad du tycker är viktigt. Här förklarar Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman hur han ser på saken.