Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Ökat förtroende för livsmedelsindustrin under pandemin

91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är en ökning med två procentenheter sedan november 2019 och den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende 2013.

Dieter, beteende och hälsoinfluencers i pandemins tid

Svenskarna syn på mat och hälsa är i ständig förändring och svår att överblicka. Vilka dieter är hetast och vilka är på väg att blåsa förbi? Vem är egentligen trovärdigast i mat och hälsofrågor? Och hur har svenskarnas matvanor påverkats av coronakrisens ökade hemmasittande? För att ta reda på detta och mycket mer har branschorganisationen Livsmedelsföretagen låtit analysföretaget Demoskop göra en undersökning bland allmänheten på temat Mat och hälsa, vilken presenterades på en digital pressträff den 4 december 2020.

Så har coronakrisen ändrat svenskarnas beteenden kring mat och dryck

Vad har myndigheternas restriktioner och all hemmatid den här våren fått för konsekvenser? Livsmedelsföretagens undersökning bland svenskarna visar bland annat på fler livsmedelsinköp på internet, minskat matsvinn och färre restaurangbesök till förmån för mer bakning, matlagning, odling och träning – för vissa.