Lantmännen Unibake ger fiber och fullkorn till korv- och hamburgarälskare

Att äta mer fullkornsprodukter är ett av de bästa sätten att förebygga ohälsa. Det har Lantmännen Unibake tagit fasta på i sin produktutveckling. Deras nya korvbröd och hamburgerbröd gör det enklare och godare för både stora och små att få i sig mer fullkorn och fiber.

Hos Lantmännen Unibake i Örebro tas det fram goda bröd för alla typer av måltider och fyllningar. Hamburgerbröd och korvbröd är unika brödtyper som konsumeras av alla genom hela livet, stora som små. Som en del av sina nutritions- och hållbarhetsmål har Lantmännen Unibake jobbat hårt för att ta fram sina nya korvbröd och hamburgerbröd med mer fullkorn (24%) och fiber (6,5%-7%). Bröden, som även är Nyckelhålsmärkta, lanserades hösten 2023.

– Det är glädjande att se hur vi kan ta fram produkter som går hand i hand med de nya näringsrekommendationerna som lanserades i år. I den nya upplagan lyfter man särskilt fram fullkorn och en minsta mängd på 90 gram om dagen rekommenderas. Produktutveckling med fullkorn är inte alltid det lättaste då man vill erbjuda smakliga och värdefulla livsmedel som kan passa alla. Därför är det väldigt roligt att dessa bröd nu finns på marknaden, säger Lovisa Martin Marais, Nutrition Manager Lantmännen R&D.

Lantmännen Unibake visste sedan tidigare att fibrer och fullkorn är viktiga både för hälsan och för konsumenterna. Därför bestämde man sig för att titta närmre på sortimentet och ta hamburgerbröden och korvbröden ett steg längre. För att bröden ska bli riktigt saftiga och smakliga jobbar Lantmännen Unibake med fina råvaror på bästa sätt. Man nöjer sig inte alltid med befintliga råvaror och utmanar sina leverantörer som då tar fram unika lösningar för företaget.

– Som en del i vårt hållbarhetsarbete och ambition med att “baka för en bättre värld” har Lantmännen Unibake tagit fram specifika mål för att öka fullkorn och fiber samt sänka salt i relevanta kategorier. Det är fantastiskt att se hur vi rör oss mot våra mål och korv- och hamburgerbröden från Örebro är ett riktigt gott exempel på detta, säger Mikkel Andersen, Global Category Manager and Lead on Health & Nutrition på Lantmännen Unibake.