Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Fem frågor till ägarna om Från Sveriges första fem år

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige fyller fem år, och idag finns den på 10 800 produkter. Märkningen startades av en enad bransch som ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerade livsmedel. Men även för att hjälpa till att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden.

Intervju med Maria Forshufvud, avgående VD för Svenskmärkning

Under fem framgångsrika år har Maria Forshufvud etablerat den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Nu väljer hon att från årsskiftet söka nya utmaningar, lämna över stafettpinnen till Ulrika Ekström och sluta som vd för Svenskmärkning AB. Från Sverige används idag av nästan 200 företag och sitter på över 10 000 produkter. Vi ställde några frågor till Maria. Om resan med Svenskmärkning och om framtiden.

Intervju med Ulrika Ekström, tillträdande VD för Svenskmärkning

Vid årsskiftet tillträder Ulrika Ekström tjänsten som vd för Svenskmärkning AB, då hon tar emot stafettpinnen från nuvarande vd Maria Forshufvud. Ulrika har lång erfarenhet av arbete inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln, älskar stekta Karl-johanhattar – och är lantbrukare på fritiden. Vi ställde några frågor för att lära känna henne lite bättre!

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Hela 92% av unga vuxna konsumenter, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. Märket betyder att varan är född och uppfödd, odlad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.