Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Dieter, beteende och hälsoinfluencers i pandemins tid

Svenskarna syn på mat och hälsa är i ständig förändring och svår att överblicka. Vilka dieter är hetast och vilka är på väg att blåsa förbi? Vem är egentligen trovärdigast i mat och hälsofrågor? Och hur har svenskarnas matvanor påverkats av coronakrisens ökade hemmasittande? För att ta reda på detta och mycket mer har branschorganisationen Livsmedelsföretagen låtit analysföretaget Demoskop göra en undersökning bland allmänheten på temat Mat och hälsa, vilken presenterades på en digital pressträff den 4 december 2020.

I spåren av pandemin blir det svensktillverkade och högkvalitativa särskilt viktigt på julbordet

Svenskarnas julmatsvanor förändras om än långsamt. I pandemins 2020 tycks intresset för svensktillverkade produkter av hög kvalité särskilt viktigt för svenskarnas julbordsfirande. Skinkan är fortsatt favorit på julbordet följt av Janssons frestelse och sill. Julmust är ohotad på dryckesfronten, Ris á la Malta håller de andra sötsakerna stången och drömgästen vid julbordet är, föga förvånande, statsepidemiolog Anders Tegnell.

Så har coronakrisen ändrat svenskarnas beteenden kring mat och dryck

Vad har myndigheternas restriktioner och all hemmatid den här våren fått för konsekvenser? Livsmedelsföretagens undersökning bland svenskarna visar bland annat på fler livsmedelsinköp på internet, minskat matsvinn och färre restaurangbesök till förmån för mer bakning, matlagning, odling och träning – för vissa.