Vivels får oss att äta mer fullkorn

Vivels arbetar för att människor ska äta mer fullkorn och fibrer, bland annat inom ramen för Brödinstitutets informationssatsning om dess hälsofördelar. Brödinstitutet deltar med bland andra Chalmers, Fazer och Pågen även i ett samarbetsprojekt som inleddes 2018 med syfte att bilda ett svenskt fullkornspartnerskap. Vivels satsning har hittills resulterat i en ökad försäljning av fullkornsrika bröd med ungefär tolv procent.

– Vi startade det här initiativet för att vi vill öka efterfrågan på fullkornsrikt bröd och för att vi är övertygade om att det är ett bra sätt för oss att stå ut i konkurrensen. Livsmedelsverket har gått ut med fakta om att väldigt många i Sverige inte får i sig tillräckligt mycket fullkorn, vilket kan ge magproblem och problem med tarmen. Fullkorn innehåller också många olika vitaminer och leder till en lägre risk för att utveckla diabetes typ-2 och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Benjamin Fritzdorf på Vivels.

– Produktionsmässigt har det inte inneburit så stora förändringar i vår vardag då vi alltid har haft fullkornsbröd på menyn. Det vi har förändrat är hur vi når ut till kunderna med kunskap och information. Vi har använt oss av lappar som Brödinstitutet har tagit fram med information om bröd, fullkorn och gluten och gett till kunder. Vi har också infört ett initiativ som säger att nästan alla nya bröd som vi tar fram ska innehålla fullkornsmjöl. Det går att blanda mjöl så att även de som inte är så förtjusta i fullkorn kan få i sig det.

– Vi vill hjälpa till att nå en bättre folkhälsa med mindre fetma och sundare kostvanor, och det här är något som är enkelt för oss att bidra med samtidigt som det gör verklig skillnad.