Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Konkurrenskraften ökar oväntat för svensk livsmedelsindustri

Trots en allmän konjunkturnedgång och en stark krona – två faktorer som vanligen slår hårt mot svensk industri –anser svenska livsmedelsproducenter att den svenska livsmedelsindustrin ökat i konkurrenskraft under årets tredje kvartal. Detta enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev..

Kommer sommaren rädda Sveriges småskaliga livsmedelsproducenter?

För många mindre livsmedelsföretag är sommaren årets viktigaste säsong och på grund av corona kommer miljontals svenskar ”hemestra”. Trots detta räknar nästan 70 procent av företagen med en sämre försäljning än förra sommaren, visar Livsmedelsföretagens undersökning.

”Turbulent och extremt utmanande” för livsmedelsindustrin i spåren av corona

Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin. Många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan. Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2020.

Lokalproducerat hetaste trenden 2020 enligt svenska livsmedelsföretag

För livsmedelsindustrin avslutades 2019 i dur med ett fjärde kvartal präglat av stark försäljningstillväxt, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev. På helåret ökade livsmedelsexporten med 10 procent och uppgick till 59 miljarder. För 2020 tror livsmedelsproducenterna att de viktigaste konsumenttrenderna blir lokalproducerat följt av hälsosamma alternativ och klimatavtryck.

Inbjudan: Konjunktur, trender och nybakta croissanter

Den 12 mars bjuder Livsmedelsföretagen och Food & Friends in till ett framåtblickande frukostmöte. Vilka är de viktigaste livsmedelstrenderna våren 2020? Hur går det för branschen ekonomiskt? Vad händer i omvärlden som företagen måste ha koll på? Svaren får vi från Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal och Lennart Wallander, vd på Food & Friends.

God tillväxt i tredje kvartalet, men det grova våldet oroar

För den svenska livsmedelsindustrin präglades Q3 2019 av god tillväxt på hemmamarknaden, ökande export och stigande råvarukostnader. Samtidigt oroas och påverkas företagen av det allt grövre våldet i samhället. 39% av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att deras anställda känner en ökad otrygghet på väg till och från jobbet och 42% har förändrat sina säkerhetsåtgärder eller tror att det kan bli aktuellt inom kort.

Ekonomiseminarium om förutsättningarna inför avtalsrörelsen

Våren 2020 ska löner och arbetsvillkor och löner för 2,8 miljoner löntagare förhandlas. Men vilka är egentligen förutsättningarna inför avtalsrörelsen? Den 21 oktober kommer detta att diskuteras och debatteras av sex stycken ekonomiska experter, däribland Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Rekordsvag krona och elbrist hotar framtiden för svensk livsmedelsindustri

För den svenska livsmedelsindustrin bjöd årets andra kvartal på ökade försäljningsvolymer och en stark tillväxttakt. Men på horisonten ser företagen två mörka orosmoln som kan få starkt negativa konsekvenser för industrin: en svag krona som leder till minskad produktivitetsjakt och ett otillräckligt elnät som avskräcker från fortsatta investeringar.

Kronan, höga kostnader för arbetskraft och myndighetskrångel hämmar svenska livsmedelsföretag

Enligt den svenska livsmedelsindustrin är Sveriges styrkor jämfört med våra konkurrentländer rättssäkerhet, politisk stabilitet och trendkänsliga konsumenter. De största svagheterna är att vi står utanför euron, höga arbetskraftskostnader och besvärlig myndighetsbyråkrati. Det visar Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev som även redovisar hur det gick för livsmedelsindustrin första kvartalet 2019.