Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Save the date! Matdagen 5 maj 2022

Ta fram kalendern och sätt ett stort kryss för den 5 maj 2022! Då är Matdagen äntligen tillbaka efter två års ofrivillig paus. Odigitalt, oumbärligt och otroligt efterlängtat.

Se och hör intervjuerna från Matdagen 2019!

På Matdagen den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen på Moderna Museet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Här har vi samlat våra intervjuer med några av alla de spännande personer som medverkade under dagen.

Viking Malt är Årets Livsmedelsexportör 2019: ”En av Sveriges viktigaste råvaruförädlare”

Viking Malt i Halmstad exporterar årligen 150 000 ton svensk malt till bryggerier och destillerier världen över. För detta belönades företaget idag med priset Årets Livsmedelsexportör, ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Business Sweden och Näringsdepartementet. Näringsminister Ibrahim Baylan delade ut exportpriset på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.

Livsmedelsforskaren: ”Matångesten många känner är livsmedelsindustrins fel”

Andreas Håkansson är livsmedelsforskaren mot strömmen. Där andra slentrianmässigt kritiserar livsmedelsindustrin förklarar Andreas sakligt och faktabaserat fördelarna med storskalig livsmedelsproduktion. Han är aktuell med boken "Mat, myter och maskiner" och på Matdagen den 9 maj kommer han att medverka i panelsamtalet "Fritt från matångest". Läs vår intervju med Andreas och få ett smakprov av hans nya bok!

Reklamstudenter tävlar om att göra Livsmedelsverkets kostråd mer lättsmälta

På Matdagen den 9 maj kommer det avgöras vilket elevlag från Berghs och Hyper Island som har skapat den bästa kommunikationskampanjen för Livsmedelsverkets kostråd. Lagen kommer att bedömas av en namnkunnig jury och vinnarlaget tar hem en prischeck på 30 000 kr. Livsmedelsföretagen står bakom tävlingen.

”Jag kommer att leda in er i en sensorisk labyrint!”

Temat för årets Matdagen är folkhälsa och en av talarna är Johan Swahn som är doktor i något så ovanligt som sensorisk marknadsföring vid Örebro universitet. Men vad är egentligen sensorisk marknadsföring? Hur kan det bidra till att vi äter och dricker mer hälsosamt? Och vad är det för experiment Johan ska utsätta oss för på Matdagen?

”Snus dras med en betydande portion okunskap även i sitt hemland Sverige”

Ett av inslagen på Matdagen den 9 maj är en EU-debatt som kommer att ledas av ingen mindre än Fredrik Torehammar. Fredrik var tidigare chef för public affairs på Livsmedelsföretagen och sedan mars i år har han samma titel på Swedish Match. Vi ställde fem snabba till Fredrik om hans nya jobb, snus och folkhälsa, EU:s snusförbud och upplägget inför debatten.

Innovation, startups och riskkapital på Matdagen 2017

Den 8 maj gick Livsmedelsföretagens Matdagen 2017 av stapeln på Moderna Museet i Stockholm. Årets tema var innovation, startups och riskkapital. Över 300 personer från livsmedelsbranschen, politik och näringsliv tog del av ett digert program fyllt med spännande samtal.