Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

EU ser över reglerna för hur mat ska märkas i framtiden

EU:s översyn kommer bland annat att fokusera på näringsinnehåll, bäst-före-datum och ursprungsmärkning. Fram till 3 februari finns möjlighet för alla att gå in och lämna synpunkter direkt till EU-kommissionen på framtagna alternativ.

Livsmedelsverket bjuder in till användning av kampanjen Byt inte liv – och ber om input

Livsmedelsverket planerar att de närmaste åren annonsera kring Nyckelhålet i digitala kanaler. I arbetet utgår myndigheten ifrån kommunikationskonceptet ”Byt inte liv” vilket riktar sig till konsumenter i tre olika livssituationer: första egna hushållet (18-25 år), familjebildningen (25-45 år) och hälsoförändringen (45-55 år).

Intervju med Ulrika Ekström, tillträdande VD för Svenskmärkning

Vid årsskiftet tillträder Ulrika Ekström tjänsten som vd för Svenskmärkning AB, då hon tar emot stafettpinnen från nuvarande vd Maria Forshufvud. Ulrika har lång erfarenhet av arbete inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln, älskar stekta Karl-johanhattar – och är lantbrukare på fritiden. Vi ställde några frågor för att lära känna henne lite bättre!

Aktuellt inom EU-lagstiftning

Valet till Europaparlamentet och bytet av EU-kommissionen (som dessutom drar ut på tiden) innebär ett något lägre tempo än vanligt i lagstiftningsarbetet på EU-nivå. Livsmedelsföretagens lagstiftningsexperter Marie Rydén och Nicklas Amelin sammanfattar här det viktigaste av det som är på gång just nu.

”Problemet är att alla som bor i våra städer då kommer att svälta ihjäl”

Inför EU-valet den 26 maj har vår podcast Feeder träffat partiernas toppkandidater. Turen har kommit till Centerpartiets Fredrick Federley som inte håller igen när han ger sin syn på romantiseringen av småskaligt jordbruk, det egna partiets valslogan, (o)nyttan av EU-delegationer, nationella regler, Trump-ängslighet, snusförbud och mycket mer. Fredrick kommer även att medverka i EU-debatten på Matdagen den 9 maj.

Nu ska det bli enklare och tydligare om bröd

Sveriges bagare & konditorer, SBK, har tagit initiativ till nya branschöverenskommelser som ska göra det enklare och tydligare för både konsumenter och bageribranschen att förstå vad bröd egentligen är. Vi älskar bröd och ville givetvis veta mer så vi ställde fem snabba frågor till Martin Lundell, vd för SBK.

Ny kurs: Att marknadsföra med hälsobudskap och andra märkningsfrågor

Hur kan du använda kostråd och närings- och hälsopåståenden i din marknadsföring? Vad krävs för att få märka med Nyckelhålet? Vad är senaste nytt inom allmän märkning? Det här och mycket mer handlar vår nya kurs om. Ges fyra gånger på fyra orter med start 31 januari. Anmäl dig idag!