fbpx
Hoppa till innehåll

Dieter, beteende och hälsoinfluencers i pandemins tid

Svenskarna syn på mat och hälsa är i ständig förändring och svår att överblicka. Vilka dieter är hetast och vilka är på väg att blåsa förbi? Vem är egentligen trovärdigast i mat och hälsofrågor? Och hur har svenskarnas matvanor påverkats av coronakrisens ökade hemmasittande? För att ta reda på detta och mycket mer har branschorganisationen Livsmedelsföretagen låtit analysföretaget Demoskop göra en undersökning bland allmänheten på temat Mat och hälsa, vilken presenterades på en digital pressträff den 4 december 2020.

192 miljoner kronor till ökad livsmedelsforskning och -innovation

Forskningsrådet Formas finansierar fyra centrum för hållbarhet och konkurrenskraft i livsmedelssystemet. Satsningen syftar till att bidra till utveckling och innovation samt stärka kunskap och kompetens i hela livsmedelskedjan genom nära samarbete mellan forskare, näringsliv och andra aktörer i samhället. I satsningen fördelas 192 miljoner kronor mellan fyra centrumbildningar med ett stort antal deltagande parter runt om i Sverige. För två av dessa har Livsmedelsföretagen varit medsökande.

ReduSalt påbörjar tredje projektsteg

Tillsammans med 15 aktörer från livsmedelssektorn har industriforskningsinstitutet RISE (Research Institutes of Sweden) beviljats fortsatt Vinnova-finansiering av projektet ReduSalt. Projektet, som syftar till att sänka salthalten i svenska livsmedel, startar därför nu sitt tredje steg. Ett steg som kommer att fokusera på informationsspridning. Vi ställde några snabba frågor till Tim Nielsen, forskare vid RISE och projektledare för ReduSalt.