Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Jag är en sockerfri Festis

”Jag är en Festis”. Så löd en klassisk reklamslogan från mitten av 90-talet, som blev startskottet för en ny epok av den 60-åriga framgångssagan Festis. Som ett led i sitt folkhälsoarbete har Carlsberg Sverige utökat Festis-sortimentet med tre sockerfria varianter och fler är på väg.

Boalt Bröd tog fullkornsvägen till en nyttigare smörgåstårta

När man tänker på nyttig mat är smörgåstårta, landgångar och räkmackor kanske inte det första som dyker upp i huvudet. Det vill Boalt Bröd ändra på, och därför har företaget utvecklat en smörgåsbotten med över 30 procent fullkorn och mindre sirap.

Orkla FoodSolutions hjälper skolor med matpedagogik

Orkla FoodSolutions vill bidra till att öka folkhälsan och har tagit fram konceptet ”Hälsa på maten ”som hjälper skolor och förskolor att jobba pedagogiskt med mat i skolan. Och får fler barn att äta grönt.

Unilever tar globalt grepp om hälsa och välmående

Redan 2010 lanserade Unilever globalt sin hållbarhetsplan Unilever Sustainable Living Plan, där ett av huvudmålen är att hjälpa en miljard människor förbättra sin hälsa. I sitt hälsoarbete vägleds företaget av insikten att mat är både näring och njutning.

Nationell idétävling: Hur kan vi förebygga barnfetma?

Till och med den 19 februari finns det möjlighet att anmäla sig till en nationell idétävling, en Grand Challenge, om hur barnfetma kan förebyggas. Tävlingen riktar sig till organisationer, företag eller grupper av individer som i team tar sig an samhällsutmaningen barnfetma.

Rytter Rättar: Fråga doktorn hälsa

I tisdags var det premiär för SVT-programmet ”Fråga doktorn hälsa”, en programserie som vill inspirera till ett hälsosamt liv – på ett härligt och vetenskapligt sätt. Första avsnittet handlade om hur kroppen reagerar på det vi stoppar i oss och vad vi ska vi äta för att må bättre. Elisabet Rytter, nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, har tittat på programmet och ser tyvärr vetenskapliga brister.

Dieter, beteende och hälsoinfluencers i pandemins tid

Svenskarna syn på mat och hälsa är i ständig förändring och svår att överblicka. Vilka dieter är hetast och vilka är på väg att blåsa förbi? Vem är egentligen trovärdigast i mat och hälsofrågor? Och hur har svenskarnas matvanor påverkats av coronakrisens ökade hemmasittande? För att ta reda på detta och mycket mer har branschorganisationen Livsmedelsföretagen låtit analysföretaget Demoskop göra en undersökning bland allmänheten på temat Mat och hälsa, vilken presenterades på en digital pressträff den 4 december 2020.

Journalistseminarium: Hur tolkar man statistik om livsmedelskonsumtion?

Är du journalist eller skribent och jobbar med rapportering om vetenskap, folkhälsa, mat eller dryck? I sådana fall har vi ett perfekt digitalt seminarium för dig den 4 december, som kommer att vara fullt av tips och tricks som gör ditt jobb lättare. Dessutom presenterar vi en rykande färsk undersökning om svenskarnas syn på mat och hälsa.

Regeringen tillsätter utredare kring gårdsförsäljning

En ny utredning har nu tillsatts av regeringen för att utreda om gårdsförsäljning av alkohol går att införa, utan att rubba på alkoholmonopolet. Både LRF och Sveriges Producenter av Alkoholdrycker (SPA) välkomnar beskedet.

Livsmedelsbranschen fortsätter satsa stort på mindre salt i maten

Tillsammans med 15 andra aktörer från livsmedelssektorn har industriforskningsinstitutet RISE beviljats fortsatt Vinnova-finansiering av projektet ReduSalt. Projektets syfte är att sänka salthalten i svenska livsmedel med hjälp av nya metoder utan att försämra smak, kvalitet och säkerhet.