fbpx
Hoppa till innehåll

Inbjudan: Digital presentation av årets julmatsnyheter och julundersökning

Den 26 november kl. 14:00 bjuder Livsmedelsföretagen in till ett av vinterhalvårets två medieaktiviteter, nämligen Livsmedelsföretagens årliga julmatspressträff (den andra är vårt journalistseminarium kring mat och hälsa). Under pressträffen får media och matskribenter stifta digital bekantskap med årets nyheter inom julmat, juldryck och julgodis. Tyvärr finns inte möjlighet till provsmakning i år. För åttonde året i rad kommer vi dessutom att presentera vår stora undersökning om hur svenskarna äter, dricker och firar jul. Detta år med corona i åtanke.

Öppnat för export av fläskköttsprodukter till Filippinerna

I livsmedelsstrategin beslutades satsningar för att öka svensk livsmedelsexport. Ett av de fokus som ingått i denna satsning är att öka mängden så kallade exportgodkännanden för svenska livsmedel och jordbruksvaror. Detta fokus har nu givit resultat, då Filippinerna öppnar för import av svenska fläskköttsprodukter. Livsmedelsföretagen ser positivt på detta och hoppas på fortsatt arbete för att öppna fler marknader för svenska livsmedel.

God tillväxt i tredje kvartalet, men det grova våldet oroar

För den svenska livsmedelsindustrin präglades Q3 2019 av god tillväxt på hemmamarknaden, ökande export och stigande råvarukostnader. Samtidigt oroas och påverkas företagen av det allt grövre våldet i samhället. 39% av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att deras anställda känner en ökad otrygghet på väg till och från jobbet och 42% har förändrat sina säkerhetsåtgärder eller tror att det kan bli aktuellt inom kort.