Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Låg lönsamhet stoppar nödvändiga investeringar

Snabbt stigande globala råvarukostnader kommer inom kort leda till höjda svenska matpriser. Svenska livsmedelsproducenter vill investera mer i automatisering och nya produktionslinjer men hindras av låg lönsamhet och kompetensbrist. Det är huvudnyheterna i Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev.

Nu finns vårt senaste konjunkturseminarium på Youtube

Hur har pandemin påverkat beroendet av dagligvaruhandeln? Vad händer med livsmedelspriserna? Hur gick svensk livsmedelsexport 2020? Hur stor är potentialen för snusexporten? Och vad väntar producenterna efter pandemin? Det här är några av alla frågor som besvarades på ett seminarium den 3 juni med Livsmedelsföretagen och Swedish Match, och nu kan du se det på Youtube!

Optimistisk livsmedelsindustri tror på ”kosläppseffekt” efter corona

Trots minskad försäljning första kvartalet och ett ökat beroende av dagligvaruhandeln ser svenska livsmedelsproducenter fram emot ett starkt andra och tredje kvartal när corona släpper greppet. Exportmässigt var 2020 ett svagt år, men 6 av 10 företag räknar med ett ökat intresse för svenska livsmedel efter corona. Det visar Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Svenskt, premium och hälsosamt hetaste konsumenttrenderna i pandemins spår

För många små, lokala livsmedelsproducenter var 2020 en kamp på liv och död medan större tillverkare med rikstäckning klarade sig bättre. När företagen nu går in i 2021 möts man av en fortsatt stark efterfrågan på svenskproducerat, hårdnande konkurrens från EMV och stor osäkerhet kring pandemins utveckling, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev.

Konkurrenskraften ökar oväntat för svensk livsmedelsindustri

Trots en allmän konjunkturnedgång och en stark krona – två faktorer som vanligen slår hårt mot svensk industri –anser svenska livsmedelsproducenter att den svenska livsmedelsindustrin ökat i konkurrenskraft under årets tredje kvartal. Detta enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev..

Coronasmäll för svensk livsmedelsindustri

Årets andra kvartal bjöd på en splittrad utveckling för svensk livsmedelsindustri. Den inhemska försäljningen nådde samma nivåer som under motsvarande period 2019 medan exporten sjönk till rekordlåga indexnivåer. Ett glädjepiller var dock att norrmännen tröstköpte svenska livsmedel i Norge när de förhindrats passera gränsen till Sverige för att handla. Totalt har svensk livsmedelsproduktion – i motsats till vad många trott – minskat under coronakrisen. Detta enligt Livsmedelsföretagens konjunkturundersökning för andra kvartalet 2020.

”Turbulent och extremt utmanande” för livsmedelsindustrin i spåren av corona

Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin. Många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan. Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2020.

Lokalproducerat hetaste trenden 2020 enligt svenska livsmedelsföretag

För livsmedelsindustrin avslutades 2019 i dur med ett fjärde kvartal präglat av stark försäljningstillväxt, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev. På helåret ökade livsmedelsexporten med 10 procent och uppgick till 59 miljarder. För 2020 tror livsmedelsproducenterna att de viktigaste konsumenttrenderna blir lokalproducerat följt av hälsosamma alternativ och klimatavtryck.

Inbjudan: Konjunktur, trender och nybakta croissanter

Den 12 mars bjuder Livsmedelsföretagen och Food & Friends in till ett framåtblickande frukostmöte. Vilka är de viktigaste livsmedelstrenderna våren 2020? Hur går det för branschen ekonomiskt? Vad händer i omvärlden som företagen måste ha koll på? Svaren får vi från Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal och Lennart Wallander, vd på Food & Friends.