Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Välkommen till vårens Arbetsgivarträffar

Nu kan du anmäla dig till Livsmedelsföretagens traditionella arbetsgivarträffar. Totalt blir det fyra digitala tillfällen 23-28 april. Vårens huvudämne är ”Det svåra samtalet – konsten att hantera individärenden rätt från början”, och träffarna riktar sig främst till företagsledning, produktionsledning, HR-personal och andra ledare på företaget.

Favorit i repris: Vad händer vid en snöstorm?

Om en arbetstagare inte kan ta sig till arbetsplatsen p.g.a. snöstorm, eller av något annat skäl som inte beror på arbetsgivaren, vilka regler gäller då? Vår förhandlingschef Henrik van Rijswijk reder ut. Detta är en återpublicering med anledning av att den berör återkommande frågeställningar.

Viktigt att arbetsgivaren skriver MBL-protokoll

Många gånger möts jag och mina kollegor på förhandlingsavdelningen av frågor kring hur protokoll från MBL-förhandlingar ska utformas. Företagare undrar också vem det egentligen är som bör formulera protokollen och hur dessa sedan ska hanteras. I denna artikel ska jag försöka reda ut en del kring dessa viktiga frågeställningar.

Livsmedelsföretagens förhandlingschef: ”Intensiv förhandlingshöst väntar”

Under hösten 2020 kommer såväl de prolongerade avtalsförhandlingarna att återupptas som fortsatta förhandlingar om anställningsskydd och omställning att äga rum. Vi stämde av med Livsmedelsföretagens förhandlingschef Henrik van Rijswijk som beskriver en annalkande höst som vid sidan av pågående pandemi kommer att vara fylld med partsgemensamma förhandlingar.

Coronakrisen − vanliga frågor och svar för arbetsgivare

Det kommer in väldigt många frågor till vår arbetsgivarservice med anledning av coronakrisen. Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna om karensavdraget, kostnader för sjuklön, stängda skolor, semester, byte av arbetsuppgift, frånvaro pga misstänkt smitta, med mera. Vi uppdaterar informationen och publicerar nya texter löpande.

Coronakrisen − samlad information från Livsmedelsföretagen

På den här sidan har vi samlat våra egna texter om coronakrisen med betoning på arbetsrätt, arbetsmiljö och näringspolitik. Vi uppdaterar informationen löpande. För frågor kring själva viruset och dess spridning uppmanar vi alla att hålla sig uppdaterade via Folkhälsomyndigheten.

Experterna som vet råd om arbetsrätt och arbetsmiljö

Som medlem i Livsmedelsföretagen har du tillgång till ett team av experter inom arbetsrätt, förhandling och arbetsmiljöfrågor. Men vilka är personerna som reder ut alla kniviga frågor en arbetsgivare kan ställas inför och samtidigt förhandlar fram nya kollektivavtal?

Arbetsgivarträffar i november: Arbetstider och Avtal 2020

I november arrangerar vi nästa omgång av våra arbetsgivarträffar för dig som arbetar med personalfrågor inom livsmedelsföretag. Temat denna gång är Arbetstider och Avtalsrörelsen 2020, och träffarna kommer att hållas på sex orter runtom i landet.

Jonatan och Linda stärker upp Livsmedelsföretagens arbetsgivarservice

Att stötta och ge råd till våra medlemsföretag inom arbetsrättsliga frågor är en av Livsmedelsföretagens viktigaste uppgifter. Den kräver kunskap, erfarenhet och flexibilitet, något som våra två nya arbetsrättsjurister Linda Widestedt och Jonatan Boman har i överflöd. Vi ville veta lite mer om våra nya kollegor så vi ställde fem snabba!