Hoppa till innehåll

Ursäkta röran! Vi utvecklar webbplatsen. Vi ber om överseende med detta. Mejla info@li.se om du vill rapportera ev felaktigheter.

Nu finns vårt senaste konjunkturseminarium på Youtube

Hur har pandemin påverkat beroendet av dagligvaruhandeln? Vad händer med livsmedelspriserna? Hur gick svensk livsmedelsexport 2020? Hur stor är potentialen för snusexporten? Och vad väntar producenterna efter pandemin? Det här är några av alla frågor som besvarades på ett seminarium den 3 juni med Livsmedelsföretagen och Swedish Match, och nu kan du se det på Youtube!

Optimistisk livsmedelsindustri tror på ”kosläppseffekt” efter corona

Trots minskad försäljning första kvartalet och ett ökat beroende av dagligvaruhandeln ser svenska livsmedelsproducenter fram emot ett starkt andra och tredje kvartal när corona släpper greppet. Exportmässigt var 2020 ett svagt år, men 6 av 10 företag räknar med ett ökat intresse för svenska livsmedel efter corona. Det visar Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Ny rapport tar upp de största hindren för svensk livsmedelsexport

Brist på handelsrepresentation, trög myndighetsbyråkrati och protektionistiska exportförbud. Det är några av hindren som måste undanröjas för att svensk livsmedelsexport ska kunna nå sin fulla potential, enligt en ny rapport från Livsmedelsföretagen.

Seminarium: Hinder och potential för svensk livsmedelsexport

Den 16 mars anordnar Livsmedelsföretagen ett digitalt seminarium om vad som krävs för att öka den svenska livsmedelsexporten. Medverkar gör bland annat Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär, Sten Tolgfors, fd. handelsminister, och Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Svenskt, premium och hälsosamt hetaste konsumenttrenderna i pandemins spår

För många små, lokala livsmedelsproducenter var 2020 en kamp på liv och död medan större tillverkare med rikstäckning klarade sig bättre. När företagen nu går in i 2021 möts man av en fortsatt stark efterfrågan på svenskproducerat, hårdnande konkurrens från EMV och stor osäkerhet kring pandemins utveckling, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev.

Livsmedelsverket: Planerar du export av livsmedel till Storbritannien?

Senast den 10 mars behöver Livsmedelsverket få kännedom om planerad export till Storbritannien av varor som kräver hälsointyg för att kunna planera för kontroll och utfärdande av exportintyg. Livsmedelsverket kommer att hålla ett digitalt informationsmöte om vad som gäller fredagen den 5 mars kl 10-11.

”Turbulent och extremt utmanande” för livsmedelsindustrin i spåren av corona

Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin. Många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan. Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2020.

Inbjudan: Webinar om hur coronakrisen påverkar exportmarknader

Corona har påverkat hela världens marknader och kommer så att göra en lång tid framöver. Business Swedens exportprogram Try Swedish kommer under april månad att bjuda in till tre stycken webinars på temat ”Effekter av covid-19 på livsmedelsmarknaden i våra fokusländer inom programmet”.

Lokalproducerat hetaste trenden 2020 enligt svenska livsmedelsföretag

För livsmedelsindustrin avslutades 2019 i dur med ett fjärde kvartal präglat av stark försäljningstillväxt, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev. På helåret ökade livsmedelsexporten med 10 procent och uppgick till 59 miljarder. För 2020 tror livsmedelsproducenterna att de viktigaste konsumenttrenderna blir lokalproducerat följt av hälsosamma alternativ och klimatavtryck.

Och vinnaren av Årets Livsmedelsexportör 2020 är….

Årets Livsmedelsexportör är ett pris som uppmärksammar svenska livsmedelsföretag som har haft stora exportframgångar. I år delas priset ut för 22:a året i rad, och tom den 21 februari har du möjlighet att nominera företag som du anser borde hyllas för sin export.

Export, export, export, överallt export!

Den 25 november anordnade Livsmedelsföretagen och Näringsdepartementet för andra året i rad en fullmatad heldag om svensk livsmedelsexport. Över hundra deltagare fick ta del av praktiska tips, inspirerande tal, insiktsfulla analyser och viktiga lärdomar om export och hur man kan öka den.

God tillväxt i tredje kvartalet, men det grova våldet oroar

För den svenska livsmedelsindustrin präglades Q3 2019 av god tillväxt på hemmamarknaden, ökande export och stigande råvarukostnader. Samtidigt oroas och påverkas företagen av det allt grövre våldet i samhället. 39% av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att deras anställda känner en ökad otrygghet på väg till och från jobbet och 42% har förändrat sina säkerhetsåtgärder eller tror att det kan bli aktuellt inom kort.