fbpx
Hoppa till innehåll

Inbjudan: Digital presentation av årets julmatsnyheter och julundersökning

Den 26 november kl. 14:00 bjuder Livsmedelsföretagen in till ett av vinterhalvårets två medieaktiviteter, nämligen Livsmedelsföretagens årliga julmatspressträff (den andra är vårt journalistseminarium kring mat och hälsa). Under pressträffen får media och matskribenter stifta digital bekantskap med årets nyheter inom julmat, juldryck och julgodis. Tyvärr finns inte möjlighet till provsmakning i år. För åttonde året i rad kommer vi dessutom att presentera vår stora undersökning om hur svenskarna äter, dricker och firar jul. Detta år med corona i åtanke.

Krisen är inte över – förläng stödåtgärderna nu

De senaste månadernas dubbla förhandlingar om LAS och omställning samt industrins löneavtal har varit viktiga och fått berättigad uppmärksamhet. Men, vi får inte glömma att det fortsatt pågår en pandemi som drabbar många branscher extremt hårt, och att förlängda stödåtgärder är nödvändiga för att rädda de företag som ska betala ut de nya lönerna. Detta särskilt mot bakgrund av den senaste veckans nya restriktioner, skriver Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman.

Stort intresse för digitalt ekonomiseminarium

Över trehundra personer ville lyssna när IKEM, Industriarbetsgivarna, Livsmedelsföretagen och Teknikföretagen bjöd in till webbinarium tillsammans med Rud Pedersen Public Affairs. Det digitala ekonomiseminariet kretsade kring avtalsrörelsens förutsättningar, i skuggan av coronakrisen. ― Det är en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Det är lite som i depressionen, kris och teknikskiften samtidigt, sa tidigare finansminister Anders Borg.

Coronasmäll för svensk livsmedelsindustri

Årets andra kvartal bjöd på en splittrad utveckling för svensk livsmedelsindustri. Den inhemska försäljningen nådde samma nivåer som under motsvarande period 2019 medan exporten sjönk till rekordlåga indexnivåer. Ett glädjepiller var dock att norrmännen tröstköpte svenska livsmedel i Norge när de förhindrats passera gränsen till Sverige för att handla. Totalt har svensk livsmedelsproduktion – i motsats till vad många trott – minskat under coronakrisen. Detta enligt Livsmedelsföretagens konjunkturundersökning för andra kvartalet 2020.